Verkeersdrukte -problemen Hooimanstraat
Resultaat van de enquete
maart 2018 over
verkeersdrukte en veiligheid in onze straat : 109 reacties !!
Verduidelijkingen ivm geluidshinder :
Slaapproblemen : het is onmogelijk om nog met open- / klikraam te slapen
door het constante verkeer ( ook tijdens de nacht ) (2)
Ik hoor de auto's een beetje voorbij rijden, als ik erop let. (2)
Wij slapen aan de achterzijde van onze woning en geworden gewoon wakker van
de snelheid en gedonder van de auto's.
Aan de straatkant is vooral hinder door voorbijrijdende auto's ,zeker
wanneer ze te snel rijden .De snelheid van 50 km/u ligt te hoog en wordt
vaak overschreden . Bij het kruisen van voertuigen of voor fietsers en
wandelaars in de smallestraat is dit gewoon gevaarlijk . Bovendien worden
daardoor de groene bermen stuk gereden en ontstaan watergeulen naast de
fietstegels. Sinds de werken in het dorp wordt de straat veel meer gebruikt
als omleidingsweg maar ook als sluipweg naar het station van uit het Stekene
en de weg erheen .De Hooimanstraat dreigt dus een permanente sluipweg te
worden . Het is korter dan de weg langs Dries ,Hulstbaan en Wijnveld en je
mag er even snel rijden !
Als auto’s snel rijden, is er veel lawaai van de kasseien
Overdreven snelheid van sluipverkeer over de kasseien veroorzaakt te hoge
geluidshinder. Onnodige passage moet verminderd worden!
Door auto's die te hard rijden op de kasseitjes.
Verkeer dat veel te snel rijdt
Zijde Hooimanstraat vooral geluidshinder in de kamers boven daar wij geen
ramen hebben aan de voorkant beneden ; 's morgens momenteel met de omleiding
VEEL hinder. Kant Populierenstraat ook veel lawaai (wij wonen op de hoek).
Vooral bij hogere snelheid veel lawaai (kasseien) ; duidelijk veel minder
geluidshinder indien snelheid lager ligt.
auto's die te snel rijden over de kasseien
Vroeger konden we altijd met de venster open slapen ondanks de kasseien. Nu
helaas niet meer door het toenemend verkeer (velen gebruiken de
Hooimanstraat als sluipweg) en de snelheid waarmee ze door de straat razen.
Bij een matige snelheid heb je normaal geen last van geluidshinder.
Continue geraas van autos te horen tot overal in de woning. Zelfs gedaver
van zwaardere voertuigen. Onmogelijk een goeie nachtrust te hebben na 6u 's
morgens. s'nachts minder verkeer, maar nog grotere herrie omdat dan nog veel
sneller door de straat gescheurd wordt.
moeilijk inslapen door snel rijdende auto’s
door te hoge snelheid van auto's heel storende rolgeluiden van de
autobanden.
Slapen met het raam open is problematisch
we wonen aan een verkeersdrempel, telkens een voertuig de drempel op of af
rijdt geeft dit een klap (=geluid) en dikwijls een schok (= barsten in
bepaalde muren) hinder voor de nachtrust.
in combinatie met te hoge snelheid. Genieten op het terras wordt erg
verstoord.
Enkel onder de morgen, bij open raam, maar toch beperkt.
Auto's, remorques, vrachtverkeer rijdt vanaf 's ochtends 5u aan een te hoge
snelheid over de kasseien, wat veel lawaai en trillingen in huis
veroorzaakt. Met het vliegenraam slapen is niet meer mogelijk omdat je dan
door het gedaver gewekt wordt.
veroorzaakt door overdreven snelheid (kassei geeft extra lawaai)
1.rustig gebruik van de tuin straatkant onmogelijk 2. belemmering bij rusten
en slapen 3. geluidshinder zal drastisch dalen bij max snelheid 30 km of
asfalteren.
Auto's rijden zeer snel voorbij op de kasseien
geluid van de banden op de kasseien vooral als ze te hard rijden.
bij hoge snelheid bandengeluid op kasseien
Woonkamer is 12 m van de straat achter een hoge haag gelegen, aan de
voorkant van de living is het onmogelijk te telefoneren of bv het nieuws te
horen op de radio.
Wagens rijden met te hoge snelheid door de straat.Vooral tijdens de
spitsuren is het lawaai erg overdreven !
geen hinder
Wanneer auto's (te) snel rijden
Kloppend, donderend geluid
Vreselijk lawaai als er te snel over de kasseien wordt gereden.
De kasseien veroorzaken zoveel lawaai dat we elkaar niet meer verstaan en
dat we de muziek niet meer kunnen horen op het terras. s'Morgens kan je
gewoon niet meer slapen van de geluidsoverlast die rond 5.00 uur begint.
Wij kunnen niet meer rustig buitenzitten zonder lawaai en s'morgens 5 uur
wordt je wakker van het lawaai,alle soorten vervoer tegen 100 per uur
daveren voorbij
Vanaf 05:30 stoort het snelrijdende verkeer onze slaaprust langs de
straatkant.
kasseien in combinatie met te snel verkeer
Bij hogere snelheid maken de banden "kletsgeluid" op de kasseien. Vooral s'
nachts ervaren we dit als geluidsoverlast.
Lawaai in huis en tuin slapen met open raam is onmogelijk
Kamers aan de voorkant ondervinden lawaai
We horen in de living en slaapkamers voortdurend geraas over de kasseien.
Ik word 's morgens en 's avonds regelmatig wakker gemaakt door de auto's.
claxonneren van 's morgensvroeg (en de gehele dag door) omdat er geen
duidelijkheid is rond de voorrang aan de verkeersremmers , 'vliegen door de
straat' en zo hoor je duidelijk onze kasseien .
Te snelle auto’s op kasseien, vrachtwagens...
Denderend geluid van banden over de kasseien zowel overdag als 's nachts
Denderend geluid van de voertuigbanden op de kasseien.
Te snel rijdende auto's
zwaar verkeer en luide autos en brommers,soms van jongeren in de nacht die
onder invloed misschien verkeren
We slapen aan de straatkant, maar voor de herstructurering van de
Hooimanstraat, was de geluidshinder gevoelig minder. En met de
herstructurering van de zakstraat en het dorp is de geluidshinder voelbaar
meer geworden.
lawaaierige kasseien !
Veel te veel lawaai en drukte
Zwaar verkeer en trillingen. Vanaf 5 uur in de morgen begint het druk
verkeer en dat verstoort de nachtrust.
Vooral lastwagens die over kasseien donderen
Teveel snel verkeer van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Teveel
vrachtwagens die de straat gebruiken als doorgangsverkeer.
Zeker tijdens de week wakker worden van de geluidsoverlast (mensen die naar
hun werk vertrekken)
Zwaar vervoer (vrachtwagens) en camionetten, die niet in de straat hoeven te
zijn (komt grotendeels door de werken die nog bezig zijn in de
Vleeshouwersstraat). Totaal onaangepaste snelheid. Snelheden tot 70 à 80
km/u zijn geen uitzondering, integendeel: ze komen geregeld voor en zowel 's
morgens, 's namiddags als 's avonds. Dit doet de geluidsoverlast in sterke
mate toenemen.
Vooral bij zwaar verkeer. Een merkbaar verschil bij zwaar vervoer en lokaal
verkeer. Ons huis trilt als het ware, wanneer het zware verkeer ook nog eens
veel te snel rijdt op de kasseien.
Weinig problemen
Bij te hoge snelheden hoor je de auto’s tot in de woonkamer. Ook tijdens de
nacht verstoren snel rijdende auto’s de nachtrust.
Zeer druk verkeer, veel te druk verkeer, wagens die tegen veel hoge snelheid
voorbij razen, er ligt een grote verkeersdrempel voor mijn huis en ik hoor
de auto's, vrachtwagens eraf bonken. In de slaapkamer hoor ik mijn bed soms
kraken door de snelheid waarmee men over die verkeersdrempel raast. Het is
vaak laag vliegen ipv rijden. Net voorbij mijn huis versmalt de straat en op
spitsuur is het hier een verkeersgekte ipv drukte. Ooit kwam ik hier wonen
voor de rust en het landelijk karakter en de prijs van de bouwgronden waren
hier navenant. Het lijkt hier vaak een 2de Wijnveld. De Hooimanstraat heeft
al haar rustige landelijkheid volledig verloren. Het Roggeveld,
Hemelsbreedte : veel rustiger wonen en de woningen waren daar spotgoedkoop
tgo de woningen in de Hooimanstraat. Met alle respect voor de bewoners van
die straten. Hier moet er OOK verandering komen.
Geluid van te veel camions en te snel rijdende auto’s
Ik slaap beneden aan de straatkant. Sinds de heraanleg van onze straat word
ik constant wakker van automobilisten die tegen te hoge snelheid door onze
straat racen. Zelfs in de living is de geluidsoverlast hinderlijk. Vooral de
spitsuren vanaf 5U45 TOT 8U30 en van 16u30 tot 19U00. Het gedonder van het
zwaar verkeer dat eigenlijk al helemaal niet in ons straatbeeld te zien mag
zijn is ergelijk.
Te hoge snelheden op kasseien, loeihard, zeker op piekmomenten
s'morgens druk verkeer en overdag van te snelrijdende vrachtwagens, waarvoor
de straat eigenlijk verboden is
Te snel rijden, zwaar vervoer dat hier niet moet zijn.
enorm storend in de tuin en ook binnen in huis( trillingen vrachtwagens)
Door de kasseien heb je meer geluid bij hogere snelheid
De toegenomen geluidsoverlast heeft te maken met de enorme toename van het
(vooral zwaar) verkeer in onze straat. Dit zal er niet op verbeteren op het
moment dat de nieuwe verkaveling (Ter Beke) ontsluit via Hooimanstraat.
auto's/vrachtwagens over de kasseien.
Slecht slapen door geluidshinder van de straat
Vrachtwagens en auto's
Zelfs met gesloten ramen hoor je de auto's voorbijrijden op de kasseien. 't
Verkeer begint ook al vroeg in de morgen , 4 à 5u. Je hoort ook vertragen en
versnellen aan de wegversmallingen.
Praten met de buren op straat wordt continu onderbroken door auto’s die te
snel voorbij rijden waardoor we elkaar niet meer verstaan. Ons huis is goed
geïsoleerd dus qua geluidshinder binnen horen we het wel, maar is het niet
hinderlijk. We leven ook aan de tuinkant van ons huis.
Vrnl 's nachts. Lawaai van auto's die over de kasseien rijden
Lawaai van wielen op de kasseien en gedaver bij passage van zware
voertuigen.
In de slaapkamers vooraan hoor je de auto's voorbij razen
De overdreven snelheid aan de betonblok ter hoogte van nr 4
het constante lawaai van auto's over de kasseien, vroeger was occasioneel
ochtend en avond maar nu konstant. soms davert het in huis bij veel meer
vrachtwagen verkeer in de straat
's morgens vroeg (vanaf 5u30) rijden wagens zeer snel door de straat --- in
combinatie met de kasseibaan geeft dit een enorme overlast waardoor m'n
kinderen vroegtijdig wakker worden
Vanaf 5u s'morgens wordt er met een hoge snelheid gereden richting N70-E17
op deze kasseiverharding zorgt dit voor een hoge geluidsoverlast.
Er is heel veel geluidshinder van héél zwaar vrachtverkeer en van auto's die
véél te snel rijden! Die kinderkoppen maken een hels lawaai wanneer verkeer
veel te snel rijdt. In de zomer met het raam open slapen kan niet door de
geluidshinder.
Auto's die te snel rijden, is zeker het geval 's morgens heel vroeg.
Te veel en onaangepast rijgedrag voor deze straat. Enkele jaren geleden werd
beslist kasseien te leggen om het landelijk karakter van deze straat te
benadrukken. Dit zorgt helaas voor een permanente geluidsoverlast tussen 5u
's morgens en 23u 's avonds. De vroege en late uren zijn qua snelheden en
bijgevolg ook lawaai, de ergste. Daarenboven is ook elke wagen die midden in
de nacht door de straat rijdt, gewoon té luid hoorbaar. Weekends zijn helaas
helemaal dramatisch want dan stopt de verkeersstroom niet, waar in de week
de werkuren tussen 9u en 16u ietwat rustiger zijn.
Vooral 's morgens en 's avonds wordt er snel gereden
Te snelle auto's/bestelwagens versterken het geluid van de kasseien
geluid is snelheidsafhankelijk van de wagens
meer geluid van auto's en vrachtvervoer dan vroeger
door te snelle voertuigen, vrachtwagens, passage over verkeersdrempel
De overdreven snelheid aan de betonblok aan Hooimanstraat 4
Dag en nacht, door te hoge snelheden en zwaar vervoer
Door de kasseien een duidelijke overlast en zeker bij ons aan het
verkeersplateau waar men heel vlotjes overvliegt, met en zonder
aanhangwagen!
Verduidelijkingen van het veiligheidsrisico
:
onaangepaste snelheid van auto's bij het voorbijsteken van fietsers of
voetgangers (2)
Te hoge snelheid (2)
Auto's die te snel rijden
Ze rijden te snel en vertragen zelfs niet als ze u met kinderwagen zien
lopen
Te voet is het niet te doen u moet constant opzij springen in de berm die
dan nog eens met een diepe grepel en vol water staat
Zie boven
Er is geen voetpad en als we wandelen met de kinderen en de hond wordt er
soms snel voorbijgereden.
Te hoge snelheid van onnodige passanten, slechte wandel en fietspaden
(vooral in donker levensgevaarlijk!)
Vrachtverkeer. Personenauto's die te hard rijden
Te snel rijdend verkeer weerom
Als voetganger moet je vaak op het fietspad lopen daar er op veel plaatsn
geen voetpad voorzien is . Vaak word je in de graskant 'gedwongen' zeker als
er een fietser aankomt alsook als de snelheid van een wagen zo hoog ligt,
dat je je als voetganger niet meer veilig waant.
* Greppel/ verlaging naast "betonstrook" is gevaarlijk om te vallen; *
auto's,... die fietsers nog snel voorbij steken terwijl er al een
tegenligger komt
Men probeert altijd nog op het nippertje in te halen en moeten dan
terugkeren naar de betonstrook waarbij men je de pas afsnijdt.
Wij durven niet meer met de kinderen naar school te fietsen.
Al enkele maal in de graskant moeten rijden om voorbijstekende autos te
vermijden
Te hoge snelheid, onveilig als voetganger, te dicht bij voetgangers; vorige
maand nog autospiegel tegen mijn arm gekregen.
Onze dochters durven niet met de fiets naar het station , terecht
Er is geen enkele uitwijkmogelijkheid voor fietsers, automobilisten houden
hier geen rekening mee.
Er is geen voetpad op de volledige lengte van de straat en de bermen naast
de weg zijn onbegaanbaar (=putten en plassen) ook omwille van het hoge
onkruid (onkruid heeft voorrang op veiligheid). na de versmallingen rijden
auto's zo snel mogelijk terug op de fietsstrook en snijden zo soms de weg af
van de fietsers.
Als wandelaar loopt men 'in de weg' voor het autoverkeer vooral als twee
wagens elkaar kruisen op uw hoogte. Men komt met de wagen tot op één meter
voor u staan. Als fietser zal men bijna altijd nog vlug voorbijsteken en u
dan de pas afsnijden ipv defensief te rijden en achter de fietser te blijven
tot het tegenoverliggend verkeer weg is.
Enkel waar de zijstukken erg smal zijn. ( meer richting station ).
We zijn voorstanders om ons indien mogelijk met de fiets te verplaatsen.
Helaas is het levensgevaarlijk om door de straat te fietsen. Vooral met de
kinderen samen voelen wij ons niet op ons gemak. Auto's rijden op het
fietspad tegen een te hoge snelheid, en zoeven dan voorbij. Er is te veel
doorgaand verkeer die de straat als snelle binnenweg gebruikt en geen
voeling heeft met de straat. Er wordt niet gestopt voor fietsers wanneer
deze willen oversteken, hiervoor is ook niks voorzien. Naar de toekomst toe
lijkt het ons zeer onhaalbaar dat de kinderen zelfstandig door de straat
rijden om naar school, jeugdbeweging, sporthal, jeugdhuis, vrienden,
station, ... te fietsen.
Schrik om met de fiets langs achter aangereden te worden
Enkele keren, als jogger, van de weg 'geduwd' door aanstormende wagens. Twee
wagens kunnen elkaar nipt kruisen en moeten hiervoor op de betonstrook
rijden die eveneens door fietsers en voetgangers gebruikt wordt. D. i. een
conflictsituatie die met de forse verkeerstoename helaas te veel voorvalt.
De verantwoordelijken voor het verkeer negeren dit compleet.
Aan de verandering in de baan op aan nummer 134 heb ik al meerdere malen
gehad dat als ik niet opzij rij dat ik al onder een auto zou hebben gezeten.
Ook in de bocht aan de Populierenstraat. Auto's durven u ook voorbij steken
terwijl er aan de overkant een auto afkomt. Al meerdere keren hiervoor opzij
moeten springen.
Auto's gebruiken de fietsstrook, als fietser een razende auto achter je te
horen aankomen geeft geen gevoel van veiligheid. als wandelaar met hond of
kleinkind ben ik altijd opgelucht als ik het wandelpad veilig bereik. ik
woon hier sinds 1978 en heb de straat zien evolueren maar dat het dit zou
worden kon niemand voorzien, fietsers passeren hier niet meer maar nemen
liever het Wijnveld daar is tenminste een veilig fietspad.
De hoge snelheid van de wagens geven een zeer onaangenaam gevoel als
voetganger of fietser, als voetganger ga ik vrij snel een oprit op om de
auto's door te laten
Als voetganger mag je nog in de juiste richting stappen, je word
tegenwoordig door de wagens VERPLICHT in de kant te gaan lopen, zelfs bij
regenweer. Fietsen in de straat doe je niet meer met plezier, het is een
gevaarlijke bedoening, de wagens scheren tegen je armen aan. Zelfs gras
maaien aan de straatzijde wordt een gevaarlijke situatie omdat wagens gewoon
weigeren even te wachten om elkaar te passeren aan de kanten van de
eilandjes.
Vooral wanneer je als voetganger op straat loopt op het moment dat 2 wagens
elkaar gaan kruisen ontstaat er op vele plaatsen een zéér gevaarlijke
situatie omdat er geen deftig voetpad aanwezig is !!!
Op bepaalde delen zijn er geen voetpaden. Verplicht op de baan lopen met de
huidge verkeersdrukte is levensgevaarlijk
Het is gevaarlijk om te fietsen en te wandelen, wijzelf slaan de elzenstraat
in om de straat te ontwijken.
Niet meer dan elders waar geen gescheiden voet/fietspad zijn
Bang om niet gezien te worden en langs achter aangereden te worden (met
fiets
Voetgangers moeten constant voor en achter komend verkeer in oog houden. Er
is gewoon niet aan de voetganger gedacht.
Wij gaan regelmatig wandelen richting "Bezekoek", Daarvoor moet ik eerst
ongeveer 600 meter stappen in de Hooimanstraat en daar voel ik me zo
onveilig dat ik deze wandelingen niet meer doe. Ik neem nu gewoon de wagen
en rij ergens anders naartoe om een wandeling te maken. Ook met de fiets
voel ik me niet veilig.
Ik,durf echt bijna niet meer tevoet door de straat wandelen
Ben zelf zwaar ten val gekomen door de hoog opstekende kasseien en heb
daarover een brief geschreven naar het stadsbestuur. Ik kan hem eventueel
doormailen naar jullie.
Te voet: niet overal duidelijk afgelijnd voetpad: soms in de modder / soms
schuine helling / geregeld oversteken om voetpad te kunnen volgen.
Eind van de straat, kant station Sinaai heeft geen voetpad, wanneer twee
wagens elkaar willen kruisen tegen onaangepaste snelheid, ben je als
voetganger vaak genoodzaakt uit te wijken naar de modderige berm.
Er word veel te snel gereden vanaf de spoorweg tot aan de verkeersdrempel
richting sinaai en andersom ook
Geen voetpad, auto's razen je op een veel te dicht voorbij. Bangelijk om met
je kleinkinderen tot aan het wandelpad naar de boskapel te geraken.
Te snel rijdende auto's. Vooral bij het kruisen van auto's heel gevaarlijk
1 voetpad afwisselend aan de ene kant, daarna aan de andere kant. We moeten
voortdurend oversteken om op een voetpad te kunnen lopen. Auto's rijden veel
te snel over het fietspad. Ze rijden rakelings tegen de fietsers.
Bij de verkeersremmers wachten de auto's niet en heb je het gevoel dat ze je
broek gaan uitrijden,.. of je hebt het gevoel dat ze je gaan raken met de
spiegel tegen je fietsstuur,..
Stukken zonder voetpad, smalle fietspaden. Bocht net voorbij splitsing met
Populierenstraat richting dorp is levensgevaarlijk voor voetgangers/fietsers
Wandelen kan meestal enkel op het fietspad, auto's komen aan hoge snelheid
aangesjeesd, fietspad te smal
Betonnen fietsstrook is te smal.
Geen fietspad. suggestiestrook veel te dicht bij de auto's. auto's die
elkaar voorbijsteken houden geen rekening met de fietser.
Zeer veel en meestal te snel doorgaand verkeer. Veelal gebruikt als sluipweg
Doordat autos aan te hoge snelheid je voorbij razen
Auto's rijden veel te snel en zijn veel te talrijk aanwezig. Hierdoor moet
je als fietser en voetganger - zeker met kinderen - vaak in de berm duiken
voor je eigen veiligheid. Zeker wanneer auto's elkaar dienen te kruisen
(twee richtingen), ontstaan gevaarlijke situaties.
Als ik met de buggy met met kleinkind naar de school ga voel ik me minder
veilig. Nu zeker omdat ik met mijn kleinkind van ongeveer 3 jaar met een
Hover-board en een kleinkind van 7 maand naar de richting van de schoolpoort
moet verplaatsen.
Wanneer 2 wagens elkaar kruisen of de zware vrachtwagens rijden door de
straat, dan is er voor voetgangers en fietsers geen plaats meer op de
betonstrook.
Absoluut onveilig fietsen of wandelen op de smalle bestonstroken. Waarom
geen apart fiets- wandelpad langs een kant van de weg?
Onaangepaste snelheid van het merendeel van de auto's
Er wordt veelvuldig langs de verkeerde kant van het kapelletje de straat
ingereden om zo een hoek af te snijden. Heel gevaarlijk voor wie zich op dat
moment thv dat kapelletje bevindt of als wij op dat moment van de oprit
komen.
Van mijn oprit rijden is levensgevaarlijk. Staan wachten met de auto tot het
hek opengaat om op te rijden eveneens levensgevaarlijk.
Geen voetpad op vele plaatsen/fietspad ligt lager dan kasseien
Als twee voertuigen mekaar kruisen, moeten ze op het "fietssuggestiepad"
rijden, zeer gevaarlijk voor fietsers en voetgangers; aan de vluchtheuvels
wordt soms niet gewacht. De snelheid van 50 km/u is de enige aanvaardbare
snelheid, maar dan moet er geregeld controle gedaan worden en op meerdere
tijdstippen, ook 's morgens vroeg en 's avonds !
Heel gevaarlijk voor de zwakke weggebruiker. De straat is zeer smal om met 2
auto's te kruisen. Als fietser/voetganger naast 2 passerende auto's rijden
is zeer gevaarlijk. Vaak gebeuren er hierbij ook te late of gevaarlijke
uitwijkmanoeuvres.
Sommige bestuurders scheren tegen hoge snelheid rakelings naast het
fietspad.
Men zou mensen van het fietspad rijden. Wandelen, is ook heel gevaarlijk.
Men heeft de hoffelijkheid niet eens om te vertragen voor een voetganger of
fietser. Door het gebrek aan veiligheid is het onverantwoord hier te
wandelen. Met de hond gaan wandelen, is hier ook veel te gevaarlijk. De
bermen zijn niet breed voor voetgangers en bovendien bij regenweer een
gratis douche. Het risico is niet verantwoord. Hier gebeuren ooit zware
ongelukken en ik zou daar liefst niet het slachtoffer van worden. Nogmaals,
het is hier vaak een 2de Wijnveld.
Diepe putten naast betonstrook
Als voetganger zijn er helaas geen 'veilige' voetpaden. De voetpaden lopen
her en der, als ze er al zijn. Bovendien is alles zeer slecht onderhouden en
zie je nog amper dat er voetpad ligt. Alles is kapot gereden of er staan
voertuigen op geparkeerd. Met de fiets is dit helaas hetzelfde verhaal. De
voertuigen die zich niet aan de snelheid aanpassen rijden rakelings naast
je. Uitwijken als fietser is zeer gevaarlijk omdat de bermen door het zwaar
verkeer kapot gereden zijn. De putten zijn diep en dienen dringend te worden
gevuld. Moet er eerst iemand zwaar ten val komen of erger...?
Gemotoriseerd vervoer rijdt op luttele centimeters, met hoge snelheid langs
je heen.
Als fietsers wordt je voorbij gestoken en de pas afgesneden door auto's die
te snel terug zoveel mogelijk rechts rijden, om het tegemoetkomend verkeer
te ontwijken
Het is te voet zéér gevaarlijk !
Veel te smal fietspad en druk verkeer
Verlichting straat zwak bij nacht
Het niveauverschil tussen de betonstrook en de kasseien is op sommige
plaatsen twee tot drie cm. Dit is niet zo veel maar toch genoeg om te vallen
als fietser als je er per ongeluk tegen rijdt.
Automobilisten weigeren nog langer om even aan de kant van de straat te
stationeren om de tegenligger door te laten. Men wil absoluut dat twee
auto's rijdend aan normale snelheid elkaar passeren. Met alle risico's van
dien voor zwakke weggebruikers.
Bij wandelen, auto's die veel te snel rijden, waardoor je automatisch in de
berm stapt
Elke dag kan hier je laatste zijn met je fiets,door de straatconstructie en
de vele hardrijdende voertuigen
Auto's rijden te dichtbij, voetpad bestaat niet uit degelijk materiaal en is
verwaarloosd.
Zeker voor fietsers is er slechts een smal boordje beton naast de
kasseien... sommige automobilisten willen je nog snel inhalen zelfs als een
tegenligger niet veraf is en ze snijden je dan soms de pas af als ze
uitwijken voor de tegenligger. Zeker thv de bocht aan huisnummer 108 is het
gevaarlijk als auto's je inhalen omdat er weinig zicht is op tegenliggers...
Auto’s rijden te snel en te dicht tegen voetgangers of fietsers. Vooral met
kleine kinderen is dit gevaarlijk. Naast het fietspad liggen diepe putten
door vrachtwagens die de berm kapot rijden. Als je daar inrijdt met je
fiets, val je.
Snelheid vd auto's + gebrek aan voetpad
Door de grote passage van voertuigen worden voetgangers en fietsers geregeld
van de rijweg geduwd.
Auto's snijden je als fietser de pas af omdat ze je nog snel willen voorbij
steken
Ik durf niet meer met de fiets door de straat, ze rijden je gewoon van het
betonpad
Auto's die met moeite elkaar kunnen passeren en vlug voor voetganger of
fietser voorbij steken. met kleinkinderen fietsen op straat is veel te
gevaarlijk, zelfs voor ouderen een kleine afwijking van fietsbaan kan
ongeval met auto's veroorzaken door drukte en geel uitwijkmogelijkheden voor
beide partijen.
Wanneer ik wandel met m'n kinderen op de voorziene fietsstroken moet ik
hopen dat een auto tijdig vaart mindert en uitwijkt. Zeker tijdens de
omliggende wegenwerken was het zeer druk in de hooimanstraat, daarbij
gepaard de "kortere" dagen zorgt voor een onveilige situatie voor fietsers
en voetgangers. Bij voorkeur komt er een apart voorziene afscheiding voor
fietsers en voetgangers over de volledige lengte van de straat (desnoods
slechts aan 1 kant) die voldoende is afgescheiden van het verkeer.
Er zijn geen voetpaden zodat je als voetganger op straat dient te lopen. Het
fiestpad ligt hier en daar verbrokkeld- verlaagd(huisnr 74 -98) waardoor je
op de kasseien dient te fietsen. Bij vochtig weer is dit gevaarlijk om de
kasseien op te rijden (zelf ondervonden).
Auto's gaan voetgangers en/of fietsers niet uit de weg wanneer er een
tegenligger aankomt. Het liefst van al zouden ze allebei gewoon willen
kunnen doorrijden. Even wachten achter de fietser of voetganger tot wanneer
de tegenligger voorbij is dat duurt precies te lang. Heel gevaarlijk!
Met de kinderen naar school fietsen kan gevaarlijk zijn door het drukke
verkeer
Er is geen voetpad over de ganse lengte van de straat, fietspad op de
rijweg. takken van de knotwilgen hangen soms te laag.
Druk verkeer, hoge snelheid, zwaar verkeer
Mijn dochter van 10 (bijna 11) alleen met de fiets richting beek, om zo naar
de sportterreinen te gaan, laten vertrekken, doe ik al met een bang hart. En
ik woon welgeteld 25 meter van dat punt. De bermen langs de straat zijn zo
kapot gereden dat wandelen in die berm niet meer mogelijk is. Ik begrijp nog
steeds niet dat nog geen 10 jaar geleden de optie fietspaden telkens opnieuw
van tafel werd geveegd. Ik durf dit bijna nalatigheid noemen in een periode
waar we er alles aan moeten doen om de zwakke weggebruiker sterker en
veiliger op de weg willen krijgen.
Met de fiets wordt u rakelings voorbij gereden !
Het risico wordt wederom versterkt door snel aankomende auto's/bestelwagens
Wandel regelmatig met kleinkinderen in de straat/ik stop en observeer de
auto's die aankomen gevlogen
Veel drukker in de straat dan vroeger
We worden gewoon letterlijk van de baan gereden. Voor fietsers is er hier
geen plaats meer.
Ter hoogte ven dr. De Rop word je als fietser door de aangebrachte
asverschuiving gewoon naar de buitenkant gedrumd door auto's die niet
eventjes kunnen wachten
Ik durf niet met de fiets op straat
Opmerkingen over de snelheid van de voertuigen
Onaangepast aan de staat van de weg/verkeer - ontbreken van /slecht
onderhouden voetpaden waar ze wel zijn. (2)
Auto's rijden meer dan 50 per uur (2)
Den zeker 70 per uur
Meer flitsen
Veel veel te snel zeker op de rechte stukken
Vaak hoger dan 50 km maar ook dat is te hhog .
Als ze zich aan de snelheid van 50km/u zouden houden, zou het aanvaardbaar
zijn.
Snelheid is er over door veel passanten! Wij als bewoners worden bij
flitscontroles echter ook gestraft indien we nipt over de snelheidslimiet
zitten. Maar degene die 90 rijden gaan vrijuit omdat men op slechte uren
komt flitsen. Bewoners worden gestraft, Hinderaars niet!
De snelheidsbeperking van 50km/uur is goed . . . als men zich er aan houd.
Veel automobilisten doen dit niet. Dit is vooral doorgaand verkeer van
mensen die niet in onze straat wonen
Uiteraard houden veel mensen zich aan een snelheid van 50km/u welke wij,
voor deze straat met veel schoolgaande kinderen, al te snel vinden. Maar
indien er op drukke momenten zou worden gecontroleerd dan zullen er veel
hogere snelheden genoteerd worden. Er wordt zelfs regelmatig ingehaald door
voertuigen ; vorige week opnieuw opgemerkt.
* Bij het stuk zonder wegversmallingen rijden ze veel te snel * bocht ter
hoogte van nummer 103 - 105 rijden ze veel te snel door of proberen ze soms
net voor de bocht nog een fietser,... voorbij te steken * bij de
wegversmallingen proberen de tegenliggers vaak nog snel voor diegene die
voorrang hebben door de versmalling te rijden * as-afwijkingen hebben vaak
te weinig invloed op de snelheid
50km/u is niet geschikt voor een kasseiweg (geluid!) Ook zijn de
asverschuivingen niet ok. Er wordt geraced om als eerste door de
asverschuiving te geraken met geclaxoneer als gevolg. Dit had je vroeger
nooit maar nu dagelijks.
Vooral s’avonds en s’nachts
Ik rijd maximum 40 km per uur; velen proberen mij nog met de wagen voorbij
te steken.
Door de te hoge snelheid verhoogt ook de geluidsoverlast
Zelf rijdend aan 50km werd ik reeds twee maal voorbijgestoken door een ander
voertuig. De metingen in de straat gedaan hebben geen enkele waarde omwille
van de plaats van de metingen.
Als men zich aan de voorgeschreven snelheid houdt wordt het bumperkleven of,
indien men voldoende aan de kant rijdt, voorbijsteken. Ondanks de geringe
ruimte komt ook dit laatste geregeld voor.
Meeste chauffeurs houden zich m.i. aan de maximum snelheid. Helaas zijn er
ook anderen.
's Nachts durven ze soms racen. Waardoor je zeker wakker wordt.
Sommige rijden als gek en zelfs als ze zich houden aan de snelheid van 50 is
het in deze straat (smal en geen apart fiets-of voetpad) nog te snel. Ook
het lawaai bij de snelheid van 50 is te horen in huis(ook slaapkamer) en
tuin.
Vele wagens rijden zo wie zo veel te snel. Wanneer je 50 rijd hangen de
wagens aan je bumper, rijden voorbij of claxoneren je gek. De snelheiden
worden gemeten of de plaatsen waar absoluut niet snel KAN gereden worden.
De dienst verkeerspolitie stelt zijn snelheidscontrole apparatuur
onoordeelkundig op ttz. juist kort voor of na een bocht waardoor je als
automobilist zo-wie-zo moet vertragen . Dit is géén correcte en objectieve
methode om een realistisch beeld te krijgen omtrent over het gedrag van de
weggebruikers van de Hooimanstraat !
Er zullen nu eenmaal altijd mensen zijn die te snel zullen rijden. Teveel
geluid wekt ook de indruk dat er te snel wordt gereden.
Auto's rijden sneller dan 50 per uur
Algemeen OK, maar soms zijn er laagvliegers
Sommige voertuigen rijden echt veel te snel
Zeker bij weinig verkeer wordt er stevig doorgereden.
Het valt op dat het niet de bewoners maar ander verkeer (sluipverkeer) de
snelheidsregels aan hun laars lappen.
Als je tegen 50 rijdt proberen ze je voorbij te steken,verschrikkelijk!
Onaanvaardbaar, zeker met de naar school fietsend jeugd.
Jammer genoeg ook door de eigen bewoners of door bewoners uit de naburige
'50km'-straten.
Er wordt door veel chauffeurs veel te snel gereden!!!! Vermoedelijk wordt de
Hooimanstraat ook gebruikt als sluipweg om snelheids- en alcohol controles
te ontwijken. Op de berm voor ons huis is al 5 maal een geparkeerde wagen
aangereden. 4 maal spiegel afgereden en wagen beschadigd, 1 maal is een
geparkeerde wagen door de aanrijding 5 meter verder gekatapulteerd.
Bovenstaande voorvallen zijn ook veelzeggend omtrent de veiligheid van
fietsers!
Zie hierboven
Tijdens spits ok s nachts te snel
Behalve degenen die zich nietnaan aan de 50 klm uur houden.
De auto's kletteren over de kasseien. Vorige week reed een auto door de
voortuin van onze rechtoverbuurvrouw. Vluchtmisdrijf. Duidelijk overdreven
snelheid, want uit de bocht gevlogen.
Niet iedereen 'vliegt' door het straat, maar er zijn zeker en vast
snelheidsduivels
Is precies snelweg hier
Mensen houden zich niet aan de snelheidslimiet, plaatsen van trajectcontrole
lijkt mij hier een mogelijke oplossing.
De snelheid van de gemiddelde autobestuurder bij inhaalmaneuver van fietsers
en voetgangers ligt vaak te hoog.
Als de auto's de maximale snelheid 50km/uur aanhouden ok.
Gewoon te snel
De weg lijkt een verbindingsweg te zijn geworden tussen station en dorp,
waardoor auto's regelmatig het gevoel hebben dat ze snelheid moeten en
kunnen maken.
Nu het Dorp een omleidingsproject langs de Hooimanstraat moet omgeleid
worden kan je nu niet verwachten dat dit anders is.
Er zijn altijd en overal bestuurders die te snel rijden !
Veel te snel over verkeersdrempel
Vele mensen houden zich aan de 50 km/u, maar nog zijn er te veel die dat
niet doen! Misschien is het beter dan maar 30 km/u toe te laten!
50 kms is OK indien iedereen er zich aan houdt.
Ondanks de laatst uitgevoerde snelheidsmetingen geen resultaten.
De bocht voorbij mijn woning wordt soms als een racepiloot genomen.
Sommige chauffeurs passen snelheid niet aan bij naderen snelheidsremmers
De toegelaten snelheid (50 km/u) wordt geregeld met 20 à 30 km/u
overschreden.
Snelheid in combinatie met de smalle straat en het zware verkeer, zorgt voor
gevaarlijke situaties
Bestuurders houden zich vaak niet aan de aangeduide snelheid.
Uit metingen door de stad bleek dat een aanzienlijk percentage te snel
rijdt.
Radarcontrole voor snelheid. Een snelheid van 30 km. Misschien rijdt men dan
maar tegen 50 km/u meer. Ik durf hier geen 50 km/u te rijden (vind ik veel
te snel) maar de snelheid ligt hier vaak hoger dan 70 km/u. Het irriteert
het doorgaand verkeer (in een landelijke straat ?) als men zo "traag
"rijdt". Men zou voetgangers en fietsers van de weg maaien. Massa's
sluipverkeer via Kouterstraat en Beukenlaan en dit niet enkel op spitsuren
!!! Ook in de Kouterstraat en Koutermolenstraat wordt veeeeel te snel
gereden. Het kruispunt Hooimanstraat/Beukenlaan/Kouterstraat is heel
gevaarlijk. Het sluipverkeer en de veel te hoge snelheid MOET echt stoppen !
Indien er zich dan toch mensen aan de snelheid houden worden die INGEHAALD!
Onverantwoord! Wat als er een tegenligger komt? Dan te hopen dat het geen
zwakke weggebruiker is. Wat velen ook doen is kort tegen je auto komen
rijden en van links naar rechts over de baan zwieken. Alweer met het gevaar
iemand door hun roekeloos rijgedrag te raken. A.U.B. geen controles op de
middag maar tijdens de spitsuren.
Van de ene verkeersdrempel naar de andere wordt er snelheid opgevoerd tot
meer dan 50 km/u.
Is moeilijk in te schatten maar de meeste rijden volgens mij meer dan 50
km/u
20 à 30 km/u te snel
Zijn de oorzaken van de geluidshinder en de veiligheid voor de andere
weggebruikers
Bocht aan mijn huis nr 106 word zwaar afgesneden waardoor snelheid soms te
hoog is en hierdoor kunnen ook fietsers en voetgangers in gevaar komen !
Ik denk dat de snelheid voornamelijk wordt overtreden door passage, bewoners
zelf weten wel hen snelheid aan te passen!
Als je elke dag word voorbij geraasd ,weet je t wel,rijden je desnoods in de
gracht,zoals met men dochter en mezelf,gewoon wachten op de eerste dode
zeker .......... Zoals overal in Vlaanderen voor men er iets aan doet en
zeker geen drempels want daar pest je je eigen bewoners mee
Er zijn veel voertuigen die zich niet aan 50 km/u houden! De hindernissen
die zijn aangelegd om het verkeer te vertragen geven zelf soms aanleiding
tot gevaarlijke situaties.
Ze willen extra snel rijden om minder last te hebben van de kasseien
De meeste bestuurders houden zich niet aan de snelheislimiet.
Snelheidsmetingen zullen uitwijzen dat er niet veel verkeer snel rijdt, maar
door de kasseien maakt alle autoverkeer sowieso lawaai. De onvermijdbare
laagvliegers maken het ondraaglijk.
Overdreven snelheid ts de Belselebeek en de Vleeshouwerstraat. In de bocht
geen overzicht, wanneer je van station komt geen overzicht (wel bij normale
snelheid), maar wie doet dat????
De constante
Veel auto's houden zich niet aan de snelheid. "Snelheidsindicators" zouden
hier mogelijks soulaas kunnen bieden. Het verhogen van het aantal
snelheidscontroles tijdens de piekmomenten ('smorgens vanaf 5u30 - 8u, 's
avonds 17u-20u, en zaterdagvoormiddagen) moet regelmatige gebruikers
voldoende bestraffen voor te snel rijden. Tijdens drukke momenten is het mss
een idee om de snelheid te beperken tot 30km/u of 40km/u (zoals bij
schoolpoortzones). Tijdens deze momenten maken heel wat schoolgaande jeugd
alsook ouders gebruik van de hooimanstraat. Zij zouden niet enkel aan een
schoolpoort moeten beschermd worden, maar ook in een doorgangstraat zoals de
hooimanstraat (= lees GEEN apart fietspad/voetgangerspad + GEEN 2
rijvakstraat) (er zijn straten in de omgeving die wel een apart fietspad + 2
rijvakken hebben en waar een limiet van 50km/u geldt). De hooimanstraat is
hiertoe niet voorzien/ontworpen. Dus of snelheid aanpassen tijdens die
momenten + verhoogde controles ; en bij voorkeur investering voor apart
fietspad.
Het is wenselijk een snelheidsbeperking van 50km/u op te leggen, voorzien
van voldoende borden op de kruispunten van straten. Eveneens bij het
inrijden in de Hooimansstr.
Sommige auto's, vrachtwagens rijden zó snel dat heel ons huis davert! Gene
zwans!!!! Het zou zeker helpen mocht er op de GPS te zien zijn dat de
snelheid GEEN 90 km/u is zoals nu het geval is. Waarom is er in heel
Sint-Niklaas een snelheidsbeperking van 50 km/u en in onze straat niet? Wij
behoren toch tot groot Sint-Niklaas? Op alle wegen geeft de gps aan hoeveel
je mag rijden...50, behalve in onze straat! Dat begrijp ik niet! Waarom
staan er geen snelheidsborden in onze straat?
50 km/uur vind ik aanvaardbaar, maar weinigen houden zich aan die snelheid
Je kan aan de wagens die door de straat rijden, horen wie een bewoner is en
wie niet. Ik heb enkele weken geleden de politie reeds ingelicht dat de
connectie Hooimanstraat, Stenenmuurstraat, Waterstraat momenteel de 'beste'
verbinding is van E17 naar bijvoorbeeld Stekene. Dit komt uit de mond van
verschillende kennissen van me die zich niet bewust zijn hoeveel overlast
dit voor alle bewoners veroorzaakt. Vooral omdat dit voor hen een traject is
dat ze gewoon zo snel mogelijk willen afleggen op weg naar werk of terug
naar huis.
Het zijn altijd dezelfden die volgens mij te snel rijden
De snelheidsbeperking van 50 wordt niet door iedereen gerespecteerd, wat het
geluid versterkt en een hoog onveiligheids gevoel geeft. Met te hoge
snelheden worden de asverschuivingen mis ingeschat . Dit laatste is reeds
tweemaal voorgevallen de afgelopen maand.
Veel te hard/zone 30 maken ipv 50/controle politie en niet woensdagnamiddag
rond 14h00 voor 3/4 h/controle van 6h30 tot 8h30 en van 15h30 tot 18h00
Vele bestuurders houden zich niet aan 50km/u
De overdreven snelheid tussen de Sinaaisebeek en de Vleeshouwersstraat. Hier
vliegen specialisten (ook straatbewoners) gewoon volop door zonder voor 1
heuvel te stoppen.
50km/uur niet sneller
De meeste voertuigen rijden TE snel, hangen aan de bumper van degene die
zich aan de snelheid houden.
Opmerkingen over het zware verkeer is de
straat
Is nu terug beter na de werken in het dorp
Volgens ons gaat het nog met het zwaar verkeer maar de vele andere
voertuigen rijden veel te snel
Straat is ongeschikt voor zwaar vervoer maar voor landbouwvoertuigen en
bestemmingsverkeer wellicht onvermijdelijk .
De tractoren rijden steeds onze kanten kapot. Rechtover nummer 93 is een
oprit naar een akker, de loonwerkers die deze oprit willen betreden nemen
hun bocht veel te wijdt en rijden hierdoor onze gracht steeds dicht. Wij
moeten dan steeds in onze eigen tijd de gracht herstellen!
Vooral ook tractors die vaak de zachte berm op rijden en op die manier voor
diepe greppels zorgen. Elk jaar moet ik ter hoogte van ons huis zand
aanvoeren om de greppel te vullen. De beek is ook dikwijls voor een stuk
ingezakt om dat tractoren zich te ver wagen. Deze tractors slaan de dreef
recht over ons in. Nochtans is het perfect mogelijk hun draai te maken
zonder in de zachte berm te rijden.
In normale omstandigheden. Nu met de omleiding, te veel maar hopelijk
normaliseert zich dat opnieuw na de werken in het dorp.
Vrachtwagens zouden in de straat niet toegelaten mogen worden; de weg is
hiervoor te smal en de betonstrook voor fietsers ook
Misschien niet veel 20-30 tonners, maar wel trillingen in de woning door de
vele overladen camionetten van allerlei aannemers die niets in onze straat
te zoeken hebben.
Heb daar eigenlijk geen idee van, ben gedurende kantooruren meestal niet
thuis.
Er passeert nog te veel zwaar verkeer aan te hoge snelheid.
De straat is niet gemaakt voor zwaar verkeer (dixit stadsbestuur bij aanleg
wanneer kasseien in vraag gesteld werden bij bekendmaking van de plannen
Hooimanstraat wordt gebruikt als doorgangstraat. Veel verkeer zou hier
eigenlijk niet moeten, mogen passeren. Ook het GPS systeem werkt hieraan
mee.
Nu met de werken in andere straten is er meer zwaar verkeer.
Dit is de laatste jaren erg gestegen. Omwille van de werken te
Wijnveld/Dries? Vrachtwagens, en vooral ook zware tractoren met overladen
aanhangers die als cowboys door de straat rijden. Niet de boeren uit de
straat zelf, maar de grondwerkers die met aarde door de straat rijden.
Sommige zware en brede voertuigen rijden de zijkanten van de weg kapot.
De straat wordt gebruikt als 'sluipweg'. Soms trillingen voelbaar in huis.
Zou het feit dat er steeds meer wagens langs het Wijnveld op straat parkeren
en daarmee een vlotte doorstroming van het verkeer belemmeren hier o.a.
oorzaak van kunnen zijn?
Hoort hier niet thuis, de autostrook is te smal en ligt te dicht bij de
huizen.
Ik vermoed dat het zware verkeer enkel plaatselijk is voor bouwwerven en
landbouwbedrijven, dit kan niet vermeden worden
Het is voor zware vrachtwagen gemakkelijker de Hooimanstraat te nemen. Op
het Wijnveld hebben ze te veel hindernissen door gepareerde wagens.
Opmerking van een vrachtwagenchauffeur "onze baas betaald graag, 'indien er
controle zou zijn' de boete. We moeten hier veel te veel rond rijden en
verliezen zo te veel tijd en dat kost centen".
Het zwaar verkeer moet verplicht worden om trager te rijden door opstelling
van verkeersborden van max 30 km/u !
Zal het vrachtverkeer onze straat blijven gebruiken na de werken ?
De straat (kanten) worden kapot gereden
Vrachtwagens die in de straat moeten laden en lossen zijn toegelaten. Alle
ander verkeer, ook tractors die hier niet moeten zijn worden verboden.
Waarom dient het verkeersbord dat doorgaand vrachtverkeer verbiedt.
Ik denk dat hier weinig aan te doen valt. Waarschijnlijk zijn het
vrachtwagens die hier op een werf of zo moeten zijn. Ik weet eigenlijk niet
of er doorgaand zwaar verkeer is.
Op de kasseien maken die nog eens extra lawaai met een aanhangwagens en
materiaal.
De bermen naast het fietspad worden kapotgereden, met als gevolg diepe
gevaarlijke moddergeulen.
Zwaar vervoer gebruikt de straat als sluikweg om centrum te vermijden.
(hopelijk minder na werken centrum en Puivelde)
In bepaalde seizoenen is er inderdaad veel zwaar landbouwverkeer, maar
aangezien we bij landbouwgebied wonen lijkt me dit onvermijdelijk.
Veiligheidsrisico's zouden echter kunnen beperkt worden indien men bv. een
snelheidsbeperking tot 30km/u zou respecteren.
Enkel plaatselijk dus minder kan
Zolang niet elk zwaar verkeer erdoor moet, wat nu tijdelijk door de werken
wel eens gebeurd. Zwaar verkeer zou bv 30 u kunnen rijden.
Deze rijden de graskanten stuk. Zie ter hoogte van Beukenlaan 30.
Mede door de werken in de dorpskern.
Tractoren met aanhangers die ook duidelijk te snel rijden
De bermen zijn helemaal beschadigd.
Als er nieuwbouwprojecten aanwezig zijn in de >Hooimanstraat kan je er niet
omheen. Er moeten immers zware camions en vrachtwagens de doorgang kunnen
waarborgen>.
Is nu met de werken aan de Dries.
Veel te gevaarlijk voor fietsers en voetgangers en onze straat wordt kapot
gereden
Zou enkel voor plaatselijk verkeer mogen zijn. (landbouwers, bouwwerken,)
De zachte bermen net naast de betonnen stroken worden volledig kapot gereden
waardoor een verhoogde berm ontstaat en het regenwater niet meer in de
grachten geraakt en plassen vormt op de betonnen strook( fietspat) wat bij
vriesweer zorgt voor grote ijsplekken en kevensgevaarlijk is voor fietsers
De straatbreedte is onvoldoende voor grote truckers.
Zwaar verkeer dat de straat als een "tussenbaan" naar het station van Sinaai
neemt.
Wensbaar om doorgaand en lokaal verkeer te scheiden.
Ik vind het al jaren onaanvaardbaar. Men rijdt hier al jaar en dag even snel
als op het Wijnveld. Om nog te zwijgen van de overlast van de uitlaatgassen
in een landelijke straat. Ik kwam hier ooit wonen voor de gezonde lucht en
de rust. Een wonder dat hier nog geen zware ongevallen gebeurd zijn. Als ik
een raam open zet, ruikt het binnen soms naar uitlaatgassen. Het
sluipverkeer moet eveneens stoppen.
Er staat een verkeersbord dacht ik van 3,5 ton. Staan sommigen boven de wet?
Ikzelf ben door een vrachtwagen met opligger in de berm gereden. Ik durf het
woord verkeersagressie te gebruiken.
Vrachtwagens, tractors, bestelwagens, autobussen bij de vleet.
Indien het door de huidige wegenwerken is, is het begrijpelijk maar het is
wel levensgevaarlijk voor fietsers. Mocht ik nu kinderen hebben die hier in
de straat willen fietsen zou ik dit hen verbieden. als volwassen is het
gevaar dat er aanwezig is beter in te schatten maar toch ....
Enkel zwaar verkeer mag rijden dat werkelijk in de straat moet zijn !!!
Nu vooral zwaar vrachtverkeer die volgens het verkeersbord hier niet
thuishoren
Zal er niet op verbeteren nu het verkeer op de dries geweerd zal worden
Dacht dat hier niet door mocht passeren?
Na einde der werken zeker verbieden.
Gezien er ook nog landbouwbedrijven in de straat zijn kan je moeilijk
verbieden dat de melk wordt opgehaald of een traktor of ander zwaar
landbouwvoertuig het veld oprijdt. Ook zijn er nog verschillende huizen in
opbouw...dit geeft altijd wel overlast als er beton of ander materiaal moet
geleverd worden.
Dit zijn natuurlijk vaak vrachtwagens die komen leveren voor de bouwwerven
dus die zijn tijdelijk en nodig.
Behoudens tijdens de wegenwerken is er enkel plaatselijk zwaar verkeer
Nu terug aanvaardbaar
Niet verantwoord, zelfs tractoren rijden te snel en hebben geen goed zicht
op zwakke weggebruikers, idem vrachtwagens.
tijdens de vroege ochtend of avondmomenten passeert er doorgangsverkeer van
zware vrachtwachtens die de "hoek" met het wijnveld afsnijden. Opnieuw, dit
is niet waartoe de hooimanstraat is ontworpen. Een verbod zou van toepassing
moeten zijn.
Wenselijk is de tonnage van max.3,5 ton op te leggen.
Ik begrijp niet dat zwaar verkeer langs onze straat komt. Er ligt een
hoofdbaan parallel met onze straat.
+7,5t enkel plaatselijk verkeer
Het zal waarschijnlijk met de werken in zowat alle omliggende grotere wegen
te maken hebben, maar de betonmolens die per dag door de straat rijden kan
ik niet op beide handen tellen. Kijk naar de bermen en je weet genoeg. Enkel
de zware landbouwvoertuigen hebben hier hun plaats.
Door de smalle straat, en bij het kruisen van vrachtwagens , worden takken
van de bomen gereden en wordt naast het fietspad gereden zodat diepe gleuven
ontstaan en grachten dichtslippen !
Maken sleuven in de grond naast de weg /gevaar voor schade eigen auto
Nu opnieuw aanvaardbaar, mag niet vermeerderen
Buiten de landbouwvoertuigen (soms ook niet nodig) te veel zwaar verkeer -
dat hoeft hier niet te komen.
Alleen landbouwvoertuigen aanvaardbaar , geen bussen of camions
Verboden voor + 3,5 ton wordt niet nageleefd,
Opmerkingen en suggesties ivm ingrepen
Asfalteren maar met absoluut meer verkeersdrempels en asverschuivingen ook
in het stuk tussen de beek en het station (2)
Kassei stenen zoals in het dorp
Klinkers zoals in het dorp
Versmallen van de rijbaan en een fiets- en voetpad
De asfalterindg zou de snelheid en de onveiligheid nog verhogen .De kasseie
passen bij het landelijk wonen .
Onnodige passage voorkomen
Laten zoals het is maar meer controle en dit niet tijdens de werkuren maar
's morgens tussen 7u en 9u en 's avonds tussen 16u en 18u.
Zone 50 zou voor ons mogen blijven maar hier moet op gecontroleerd worden
De aanpassingen zodanig maken dat snel rijden onmogelijk wordt. Uit ervaring
weten we dat dit voor snelrijders het enige middel is. Zorg gewoon dat het
niet meer kan! Momenteel wordt onze straat als 'sluipweg' gebruikt : hier
kan men 'rustig' snel rijden zonder pakkans terwijl er op het Wijnveld wel
regelmatig gecontroleerd wordt. Alleen al het feit dat op een grotere weg
zoals Wijnveld met gescheiden fiets/voetpaden dezelfde snelheid mag worden
gereden als in de Hooimanstraat klopt niet. 50 km op Wijnveld is ok ; 50 km
in de Hooimanstraat is niet ok omwille van veel grotere kwetsbaarheid van de
zwakke weggebruiker. En wij hebben ook geen landelijke straat gekozen als
woonplaats om achteraf vast te stellen dat de geluidshinder alsmaar groter
wordt.
Grote duidelijke versmallingen doorheen de hele straat
Zone 30 zou een optie kunnen zijn maar ik vrees dat men er zich toch niet
aan gaat houden, dus verkeersremmende maatregelen zouden een beter effect
hebben
Het doorgaand verkeer moet belemmerd worden. Het kan niet zijn dat de
hooimanstraat een sneller alternatief is om van sinaai dorp naar de E17 of
N70 te geraken. Het is een woonstraat die niet uitgerust is voor dagelijks
sluipverkeer. Ideaal zou zijn dat er geen rechtstreekse doorgang mogelijk is
van dorp naar Station. Dit kan door twee tegenovergestelde eenrichtslussen
in te leggen of het stuk aan het station af te sluiten. De valse
vluchtheuvels zouden echte moeten worden en sommige stukken van de straat
zijn gewoon veel te breed, zoals het laatste stuk naar de kapel.
Snelheidsbeperking en CONTROLE; nu is het ook max. 50....
Parkeerverbod vanaf Station tot Roggeveld, door de geparkeerde wagens
ontstaat een gevaarlijke situatie.
De kans dat verkeersveiligheid van Sint-Niklaas nog wil ingrijpen lijkt mij
zeer klein. Meerdere versmallingen over langere afstand, zonder het
fietsverkeer te hinderen, kan een verbetering zijn. Scherpere drempels
hebben zeker effect maar zijn wel hinderlijk voor alle verkeer. Veel meer
snelheidscontroles zou veel doortastender resultaat opleveren. maar dan wel
controles op plaatsen waar er altijd te hard wordt gereden, en op tijden dat
er wel degelijk veel verkeer is (spitsuren).
Een veilig fietspad waar geen auto's op rijden
1.Controles op snelheid en zwaar verkeer. Liefst op verschillende
tijdstippen van dag en week. 2. Eénrichtingsverkeer
Vanaf de beek is er een heel eind rechte baan en daar racen ze dan ook graag
dus zeker hier drempels of versmallingen!
De versmallingen dichter bij elkaar leggen en beurtelings doorrijden
voorzien. Op verschillende plaatsen reeds gezien en zeer doeltreffend. Snel
rijden kan hier niet. Bij de heraanleg van de straat werden niet de kasseien
voorzien in het lastenboek gebruikt. Door de vele meerwerken werd het
uiteindelijke kostenplaatje te zwaar, dus maar tweedehands kasseien en toch
haaks leggen zoals voorzien in het lastenboek. Het was kiezen op deze wijze
of niets.
Vooral aan de beek 2 dicht opeen volgende scherpe verkeersdrempels plaatsen
ter bescherming van fietsers en voetgangers .
Zeker geen asfalt. Ik ben ook tegen zone 30. Dit is absolute onzin. De
bewoners vroegen destijds bij de heraanleg van de straat om een afzonderlijk
fietspad. De rooilijnen (12 m breed ) leenden zich tot een dergelijke
ingreep. Het toenmalig stadsbestuur en haar betrokken ambtenaren wilden hier
niet op ingaan omwille van de open grachten die ze wensten te behouden. Wij
zitten nu wel met een onaangepaste straat en deels onveilige straat. Op heel
wat stukken ben je als voetganger verplicht om op de betonnen baanstrook te
lopen. Zelfs sommige fietsers foeteren je uit als je dat doet.
Bocht ter hoogte van nummer 107 is onveilig.
Afsluiten aan de beek. Dus in twee verdelen. De inwoners van het eerste deel
rijden via Vleeshouwerstraat richting dorp en station, het andere deel rijd
via wijnveld richting dorp. Op die manier is er totaal geen sluipverkeer
meer, enkel bewoners.
Afsluiten aan de beek
Sommige van de bestaande asafwijkingen missen hun effect (" men blijft er
dubbel doorrijden")
Eenrichtingsverkeer zou volgens mij de snelheid nog verhogen, omdat men geen
tegemoetkomend verkeer moet verwachten. De veiligheid van voetgangers en
fietsers komt dan nog meer in het gedrang. Bovendien ook negatief effect op
geluidsoverlast
Het wildparkeren voor naar de bakker te gaan moet tegengegaan worden ,soms
staan ze gewoon op het zebrapad richting sinaai
Van aan de populierstraat tot de beek langs één kant de beek dichtleggen en
wandelpad zoals voor en achteraan in de straat.
Men zou op een of andere manier vooral MINDER verkeer mogen toelaten in de
straat.
Ook verkeersborden (wie heeft voorrang bij de verkeersremmers), dringend
nodig volgens mij , want hoffelijkheid is niet meer van deze tijd ,..
helaas... ze rijden hier zelfs met 2 auto's door de wegversmalling,.. dus op
10 cm van onze haag en oprit,.. :(
Meer snelheidscontroles op uren dat er echt verkeer is, borden met risico
flits. Voetpaden onderhouden, zijn nu verwilderd.
Trajectcontrole
Trajectcontrole en probleem van te hoge snelheid is opgelost.
Eenrichtingstraat volledige Hooimanstraat en bij elke aftakking naar het
Wijveld van richting laten veranderen. Zo kan de weg helemaal niet meer
gebruikt worden als 'doorsteek'. Bewoners/bezoekers moeten dan de juiste
afslag nemen op het Wijnveld. Dit in combinatie met een parkeerverbod op het
Wijnveld. Het gegeven dat hier auto's parkeren zorgt vaak voor een
onvoldoende vlot verkeer voor een hoofdbaan. Dit zorgt er momenteel eveneens
voor dat de Hooimanstraat als sluipweg wordt aanzien.
Er moeten duidelijke verkeersregels aangebracht worden wie de voorrang
heeft. En geen twijfels zoals er nu zijn. Zie richting Hamme naar Moerzeke
Centrum. Duidelijkheid!!!!!
In zo een lange straat zone 30 ? dan kan je er beter alleen fietsers
toelaten, die rijden al zo snel !
Een apart fiets-wandelpad, eventueel duikers en open grachten toeleggen aan
een kant
Palen in de grond die omlaag gaan en enkel toegang verlenen aan
bewoners/landbouwers van de straat om sluikverkeer te weren dmv badge vanaf
de bellemanstraat tot het kapelletje. ( zoals stationstraat) Enkele richting
is geen oplossing voor bewoners die aan de uiteinden wonen omdat die dan
gestraft worden met een groot aantal km om te rijden wat op jaarbasis een
verhoogde kost aan brandstof teweeg brengt.
Waarom is de snelheidslimiet in de Populierenstraat 30 en in de
Hooimanstraat 50? Waarom geen verkeersdrempels die de auto zwaar beschadigen
als er sneller dan tegen 30 over gereden wordt? Welke gek heeft indertijd
beslist om kasseien te leggen in de straat? NU NOG een bemerking mbt
navermelde punt (waarom daarbij geen mogelijkheid van bijkomend
commentaar?): is het verdomme altijd de omgekeerde wereld? Bij inbraak
moeten we ons maar meer beveiligen. Bij onverantwoord verkeer zouden wij
maar moeten omrijden. NEEN NEEN NEEN heren, omrijden is absoluut
ONAANVAARDBAAR. NOG iets: de Stad mag voor mijn woning allerhande camera’s
plaatsen. Geen probleem mee. Ik heb een voorstel: vermits in gans de straat
mag geparkeerd, laat ons allerlei oude wrakken plaatsen zodat niemand nog de
straat gebruikt die er niet woont.
Controle ! Controle ! Controle ! om de toegelaten snelheid af te dwingen.
Wensbaar om doorgaand en lokaal verkeer te scheiden. 1.Dit door
verkeersborden te plaatsen (verbod 7,5 ton) en gerichte controles uit te
voeren. 2.Een breedtebeperking van 2,2 meter opleggen dmv 2 betonnen blokken
te plaatsen zoals aan het industrieterrein in Zele (crc). Dit aan de kant
van Station Sinaai. Zone 30 voorkomt de verkeersdrukte niet. Door één
rijrichting aan de kant van het station te creëren, blokkeer je het
doorgaand verkeer in 1 rijrichting.
Elk voordeel heb zijn nadeel.
Zeker enkele richting vanaf station Sinaai (UITGEZONDERD VOOR BUURTBEWONERS)
omdat ik als bewoner me niet hoef aan te passen aan automobilisten die HIER
veel te snel rijden. Zij moeten zich HIER aanpassen. Ook effectieve controle
op het sluipverkeer en onaangekondigde, onzichtbare snelheidscontroles op
spitsuren : flitscamera's. Zonder boetes zal men hier nooit trager rijden.
Ik zie hier liever geen doden vallen of een zwaar verkeersdrama gebeuren.
Vrachtwagens houden zich niet eens aan het verbod om niet in de
Hooimanstraat te rijden. Andere suggesties reeds hierboven aangevinkt.
Er heeft een snelheidsmeter gestaan. snelheden van boven de 90 gezien en
zelfs van boven de 100 km/u. onaanvaardbaar! Toch viel het me op dat de
meeste automobilisten direct hun snelheid aanpasten bij het zien van de
snelheidsmeter.
- Asfalteren voor de geluidsoverlast geeft misschien wel nog een hogere
snelheid - voorrang ter hoogte van de beek aan fietsers en voetgangers geeft
een vals gevoel van veiligheid en dit geldt zeker voor de jonge fietsers. -
Ter hoogte van de beek een wegversmalling is misschien wel een goed idee
maar dan moet deze afgebakend worden door paaltjes of iets dergelijks. - De
bermen moeten dringend hersteld worden en verlaagd zodat bij regenweer de
fietser niet door grote plassen moet rijden omdat het water niet meer naar
de grachten kan lopen door de te hoge bermen. Hier en daar een gleufje zou
die toestand al veel verbeteren. - we hebben een paar maand geleden in onze
brievenbus een brief met o.a. een telling van het aantal voertuigen in onze
straat gehad. Deze is in de maand juli gebeurd. Een telling met de echte
feiten zou tijdens het schooljaar en niet tijdens de vakantie moeten
gebeuren.
Geregeld controle op de snelheid en op het zwaar vervoer dat al dan niet in
de straat mag rijden, tot de toestand volledig normaal is !
Een richtingsverkeer vanaf kruispunt koutermolenstraat
Zeker geen scherpe drempels !! Doodlopende straat van maken , afsluiten aan
kapelletje
Men had nooit kasseien moeten leggen (meerderheid was er trouwens tegen!!)
Asfaltering voor geluidsoverlast,en plastieken paaltjes per 3 in zigzag om
doorheen te laveren om de paar honderd meter voor snelheid te
temperen,simpel en goedkoopste oplossing zo kunnen de fietsers ook de straat
benutten,in de buurt al veel straten geasfalteerd waar veel minder fietsers
doorheen moeten
Na beeindiging der werken aan Dries en Vleeshouwersstraat, aan beide
uiteinden Hooimanstraat een bord met "doodlopende weg" en minstens gedurende
3 maand overdwars paaltjes zetten ter hoogte vd Bellemanstraat om zo het
doorgaand verkeer het gebruik af te leren, dus minstens tijdelijk een knip
id straat. Als dat lukt zijn andere ingrepen niet nodig.
Indien er een parkeerverbod zou komen in het Wijnveld, waardoor je in die
straat geen hindernissenparcours moet afleggen, zou er minder sluipverkeer
zijn in de Hooimanstraat. Want het zijn vooral die bestuurderds die veel te
snel door onze straat vliegen om dat stukje te omzeilen. De bewoners zelf
rijden niet echt te snel, heb ik de indruk.
Asfalteren zal het lawaai wegwerken maar niet de snelheid.
Voor het lawaai zal enkel asfaltering echt helpen. Opgelet drempels =
lawaai. Bovenvermelde ingrepen kunnen wel helpen om minder verkeer te
verkrijgen: éénrichtingsverkeer is daarbij een zeer goed idee! (met
uitzondering voor buurtbewoners maak je je enkel maar ongeloofwaardig
tegenover stadsbestuur!) of meer snelheidsremmers dat het niet plezant meer
is om langs de Hooimanstraat te rijden.
De stad doet altijd het omgekeerde van wat wij vragen, zij wonen hier niet
en ze hebben ons niet gevraagdom hier te komen wonen. Aldus Gaspard van
Peteghem
Apart fietspad/voetgangspad (in plaats van fietsstroken) over de volledige
lengte van de straat
Het probleem van de putten in de niet verharde bermen naast de wegverharding
ligt er in het feit dat het regenwater niet naar de aanpalende gracht kan.
Telkens worden de putten opgevuld en bij regenweer weer uitgereden waardoor
de opvulling de grasbermen verhogen en zo het water niet meer naar de gracht
kan. Daar waar er betongreppels liggen komt dit verschijnsel niet voor. Een
dure oplossing is watergreppels voorzien met rooster en aflopen richting de
gracht (dat zal het bestuur niet betalen). Een goedkopere oplossing is de
gracht(gras)bermen schuin af te graven richting de gracht (zeker lager dan
het peil van de betonstrook) met eveneens om de 10m een greppel te graven in
de grasberm zodat het water niet kan blijven staan naast en op de
wegverharding. Ter hoogte van de verkeersdrempel (Bellemansstraat) blijft
het water bij regenweer op de betonstrook (en kassei) staan daar het niet
naar de gracht kan (blijkbaar heeft er iemand nu een klein greppeltje
gegraven- de bewoners moeten blijkbaar de oplossing geven). Eveneens dient
er een kwalitatief(epoximortel)materiaal gebruikt te worden bij het
herstellen van kleine oppervlakten in de betonstrook, voornamelijk ter
hoogte van de waterhydranten. Deze stroken zijn tot vervelens toe al meer
dan 5 maal hersteld op dezelfde plaats. Bij snelheidscontroles, het plaatsen
van een snelheidsmeter dient deze geplaatst te worden richting de
N70(Station) en niet zoals nu is gebeurd. Vermoedelijk zullen de metingen nu
niet alarmerend zijn, doch geven geen reëel beeld ven de snelheid in de
straat. Maar ja aan de overkant van de straat staan er geen
verlichtingspalen om deze meter te bevestigen. Het snelverkeer gebeurt in de
richting naar het station en vooral s'morgens. Een snelheidsbeperking van
50km/u alsmede een tonnagebeperking tot max.3,5 ton is ook geen dure
ingreep.
Dat van die asafwijkingen begrijp ik niet. Ik weet niet wat dat is dus daar
kan ik niet op antwoorden. De snelheidsmetingen mogen niet aan een
verkeersdrempel geplaatst worden! Meerdere toestellen plaatsen! Ook eentje
aan het begin van de kinderkopjes als je van de kant van het station komt.
De kasseien opnieuw invoegen zodat men een gladder oppervlak krijgt dit
geeft ook minder lawaai. Het hoogte verschil van de kasseien met het
fietspad wegwerken veiliger voor de fietsers, er vallen nu regelmatig
fietsers. Nog een betere en veiliger oplossing is een dubbel fietspad weg
van de rijbaan voor auto's, (zie weimanstraat )
Een Hooimanstraat mét kasseien zou leefbaar kunnen zijn met een volledige
zone 30, of enkel toegankelijk voor bestemmingsverkeer. Helaas heb ik mijn
twijfels of ook maar iemand zich hieraan gaat houden. De straat in 2 knippen
lijkt me een mogelijke oplossing. Bijvoorbeeld thv de beek of aan de
Populierenstraat (Daar is de meeste ruimte om aangelanden te laten keren) Ik
zou dit wel doen met met een sas voor landbouwvoertuigen, zodat de
landbouwbedrijven die de straat rijk zijn, terecht hun werkzaamheden kunnen
verder zetten. Het voordeel van dergelijke ingreep is dat deze zeer goedkoop
zijn tov pakweg heraanleg en nieuwe fietspaden voorzien. De asafwijkingen
breder maken, met verkeersborden met voorrang (witte en rode pijlen) lijkt
me ook goed, ik begrijp echter nog steeds niet waarom de eerste km van de
straat asafwijkingen heeft (niet breed genoeg weliswaar) en de laatste km
enkele vluchtheuvels (momenteel niet hoog of scherp genoeg en te weinig) en
het middenstuk van 1,5 km niets. Je geeft de wagens als het ware een visuele
vrijgeleide om vol o pet gas te gaan in dat stuk. Vluchtheuvels zoals in de
Luitentuitstraat zijn een nachtmerrie voor bestuurders, ook voor mij. Daarom
mogen ze er gerust zo enkele leggen hier. Het zijn het enige type van
vluchtheuvels die het verkeer effectief vertragen. Ruimer dan deze prachtige
straat heb ik reeds iets geschreven over de connectie
Hooiman-Stenenmuur-Waterstraat. Hierdoor heeft het Waasland in mijn ogen een
héél groot probleem. Een connectie van landelijke buurtwegen, niet breed
genoeg voor 2 wagens, zonder fietspaden en samengeteld 5,5 km kasseien, kan
NOOIT de beste verbinding zijn. Een grote structurele aanpak dringt zich
hier op. Ik verneem ook net dat de waterstraat gaat verbreed worden met
grasdamstenen. Wat dus enkel ervoor gaat zorgen dat voor wagens dat stuk
beter berijdbaar zal worden. Fietsen op grasdamstenen is niet echt
aangeraden. Het gevolg, meer verkeer. De Waterstraat zou beter voor verkeer
afgesloten worden, zoals de Kwade Plas van de Markstraat in Puivelde naar de
Lijkveldestraat in Sint-Pauwels.
Geachte, de hooimanstraat is een levensgevaarlijke straat ! ik zelf heb al 2
maal fietsers zien vallen !!! de kasseien zitten 3 a 4 centimeter hoger dan
de betonstrook , bij ons liggen de kasseien , in de dwarsrichting bedoel ik
, licht bolvormig ! bij ijzel 8 a 9 jaar geleden schoof men gewoon van de
weg ! Toen is een man met zijn moto gevallen, gelukkig hij had enkel wat
schade aan de moto .
Vaste flits camera's/tijdsgebonden zone 30/verbeterde signalisatie bij de
asafwijkingen
Vaste borden met snelheidsmeting met de bedoeling te verbaliseren
"Plaatselijk verkeer" en effectieve controle
We hebben een mooie landelijke straat, MAAR . . . . . ELKE automobilist moet
zich aan de regels houden. De bermen aan de beken zijn te hoog volgens dat
de baan ligt, het water kan niet weg en blijft zo op de betonnen stroken
staan. De fietsers moeten zo ALTIJD bij slecht weer door het water rijden.
Hèèèèl gevaarlijk, naar de kasseibaan over gaan KAN op veel plaatsen niet
omdat die nog hoger liggen dan de uitwijkstrook. OPLOSSING: Gleuven maken in
de bermen dat het water kan weglopen "of" PVC buizen inbrengen in de bermen
zodat het water weg kan naar de beken, eventueel met een roostertje.
Veel meer, MAAR degelijke en betrouwbare snelheidscontroles
De kanten zijn kapot , dat kan leiden tot ongelukken
Voetpad over de ganse lengte van de straat gescheiden van de rijweg.
fietspad aan de andere zijde van de rijweg ( zie weimanstraat)
Éénrichtingsverkeer van Station tot einde Hooimanstraat...
Contactadres:
stuurgroep@hooimanstraat.be
Hier klikken voor een prototype van de enquete die door 109 deelnemers
online werd ingevuld !